maandag 14 augustus 2017

Zeilvakantie 2017

Ik voel me steeds meer op mijn gemak op de zeilboot.

Twee en een halve week zijn we op het Zeeuwse water geweest.
 Hieronder volgt een verslagje van onze zeilvakantie.
De eerste dag zeilden we naar Bruinisse,
een mooie, grote en moderne jachthaven op Schouwen Duiveland.
Ons doel van deze vakantie:
uitrusten, genieten en zo veel mogelijk van de omgeving zien.
Kersen eten en tegelijkertijd schuilen voor de regen.
Dus huurden we de dag erop fietsen en  fietsten we van Bruinisse langs pittoreske dorpjes naar prachtig Zierikzee.
Van Bruinisse zeilden we over de prachtige Grevelingen naar Scharendijke. Het is druk op het water en ik vind dat toch wel spannend...blijft iedereen wel op zijn eigen koers en zijn er geen onverwachte bewegingen...In Scharendijke is de jachthaven aardig vol maar we krijgen een mooi plaatsje toegewezen.
En ja, na een dagje varen wordt er weer een dagje gefietst. Via Renesse naar Burgh Haamstede waar we familie van Robert ontmoeten. Een prachtige tocht door de duinen...wat is het toch ook mooi in dit deel van Nederland!
Na een fantastische zeiltocht met 6.1 knopen van Scharendijke terug naar Bruinisse varen we door richting Sint Annaland. Was het weer 's morgens nog goed, 's middags slaat het om. We gaan op de motor verder vanwege de wind tegen en het mindere weer. Een ervaring op zich.
Onderweg kwamen we nog een zandbank tegen waar ruim 30 zeehonden lagen te rusten. Wat een bijzonder en prachtig moment vond ik dat. Op de achtergrond de Zeelandbrug.
hoog water
laag water
In de jachthaven van Sint Annaland maakten we kennis met het getijde.
4 keer per dag is er afwisselend hoog en laag water. Keek je een deel van de dag over de dijk, een ander moment keek je tegen de dijk...
Sint Annaland ligt op het eiland Tholen en met de gehuurde fietsen hebben we het hele eiland rond gefietst. De prachtige kleuren van het water inspireren me enorm...
Prachtige vergezichten op de polders en op het lage water waar vogels zich vol kunnen eten aan de krabbetjes en oesters die voor het oprapen liggen.
Dit landschap blijft boeien, het verveeld me nooit!
Van Sint Annaland zeilden we naar Wemeldinge.
's Middags fietsten we naar Yerseke, waar we een boot bezochten die te koop is (is het niet geworden).
...en zagen we de mossel en oesterkweekbassins. Ik wist niet dat dit zo werkte maar dit gaat al decennia lang op deze manier...weer wat geleerd.
De dag erna fietsten we naar Goes en bezochten we het museum waar een mooie expositie is van borduurwerken van Jeanny Cobben. Wat een mooie collectie heeft ze opgebouwd, prachtig!

schilderijen, mapjes, speldenkussentjes en natuurlijk haar prachtige Souvenir de ma Jeunesse!
's Avonds was er een prachtige zonsondergang met een bijzon aan de linkerkant van de zon.
Aarde, lucht, water, vuur...het thema dat al jaren met mij is komt op deze momenten flink binnen.
Ik kan enorm genieten van dit prachtige schouwspel van de ondergaande zon...
Deze zee egel spoelde aan, ik heb hem weer in het water gezet, hopelijk heeft hij het overleefd.
Deze prachtige zeemeermin staat voor de ingang van de oude haven van Wemeldinge mooi te zijn!
We wilden naar het Veerse meer, er waren meer mensen die dat bedacht hadden, de sluis lag dus flink vol, het is wat passen en meten maar met vijf rijen dik en 6 rijen lang, gingen er veel boten mee.
We hebben de boot in Kamperland aangelegd, dat ging trouwens niet zonder slag of stoot. We kregen in de stromende regen en flinke wind een box aangewezen, maar daar pasten we niet in, halverwege bleef het schip hangen tussen de palen van de box. Met een hoop getrek en geduw van mijn en Roberts kant kwamen we los, daarna mochten we in een eigenlijk te grote box liggen...hahaha, mooi moment!
De wind hield ook de volgende dag aan, met de gehuurde fietsen namen we de pont naar Veere, zie je op de vorige foto de schuimkoppen op het water?
Via Veere fietsten we langs de Noordzeekust verder..prachtig weer maar nog steeds stormachtige wind.
Van Kamperland voeren we via de sluis in Veere (waar het weer enorm druk was) door naar Middelburg)
Lekker haken in het zonnetje in de jachthaven van Middelburg.
De dag erna fietsten we met weer gehuurde fietsen naar Arnemuiden waar ik wol kocht bij Jeanet van Blij-dat-ik-brei. Altijd leuk om daar even langs te gaan. We fietsten verder naar Vlissingen en door de duinen weer naar Middelburg terug. Een prachtige tocht langs Westerschelde en Noordzee.

Mooie mensen, al zeg ik het zelf 💖
Even rekenen of we via de Noordzee terug naar de Oosterschelde kunnen. De wind, het getij en het weer moet wel meezitten anders doen we het niet...
maar...
het ziet er goed uit dus varen we van Middelburg naar Vlissingen om de dag erna over de Noordzee naar de Roompotsluis te zeilen.
Spannend vooruitzicht, maar als we het nu niet doen, wanneer dan wel?
Aangroei van oesters in de sluis.
Dus varen we maandag in alle vroegte naar de sluis, waar ruim 2 meter verval is en varen daarna de Westerschelde op.
Met Vlissingen aan de rechterkant...
...en flinke en snelle boten aan de linkerkant van ons.
Er komt ook een groep snelle boten voorbij; ik weet het niet hoor...wie het eerst in Engeland is?
Dit geeft wel enorme golven en dat maakt zo'n tochtje dan wel weer spannend. Echt misselijk waren we niet, maar een gevoel van 'katterigheid' was er wel..lekker crackers en bananen eten om bij te blijven.
Goed blijven letten op de betonning, want zandbanken liggen er ook...
Om vervolgens na 6 uur en 30 kilometer varen en bovendien een fantastische ervaring rijker, voor de sluis naar de Oosterschelde te liggen...wowow, wat mooi dat we dit samen mochten ervaren!
Na de sluis zijn we verder gezeild naar Colijnsplaat. Daar staat een tempel voor Nehalennia, beschermgodin voor de zeevaarders. Op de dag dat we er aan kwamen kreeg ik van Milan te horen dat hij de dag erna zijn eerste klus als Marof ging starten, in New Castle...toeval?
Ik heb dus een vlindertje voor Milan bij haar neergelegd.
Ook voor ons heb ik er een neergelegd, prachtig moment van stilstaan op deze prachtige en serene plek.
Op veel plaatsen rond de wateren in Zeeland staan van deze boxen. Er wordt van de voorbijgangers gevraagd om gevonden zwerfvuil erin te deponeren om de wateren en de omgeving schoon te houden. Mooi initiatief!
Mooi stiltemomentje 's avonds...
En na een heerlijke dag varen ....
...overnachten we de laatste nacht van onze vakantie aan een mooring.
Niet de meest rustige plek zo bij de Volkeraksluizen, maar een heerlijk gevoel van vrijheid...
met niets om je heen dan water....
Na een onrustige nacht varen we naar onze thuishaven.
Vlak voor we de haven indraaien springt een hertje het water in om zodra ze ons ziet weer rechtsomkeer te maken om de kant weer op te klauteren.
Een mooie afsluiting van een bijzonder mooie vakantie.
Huggie vaart natuurlijk ook mee deze vakantie....
Ons doel hebben we wel gehaald; veel gefietst,veel gezien, veel genoten van elkaar en van de mooie Zeeuwse wateren en de prachtige dorpjes. We hebben zeehonden, een bruinvis en veel verschillende vogels gezien. De vruchtbare polders brachten ons vers fruit en groente en mooie vergezichten;
op en rond het water blijft het altijd boeien, geen dag is gelijk!

Fijn dat je meeleest.
Warme groet, Noor

1. Wat een mooi verhaal, Noor! Leuk om even met jullie mee te mogen varen!

1. dank je Mieke, het was inderdaad een heerlijke vakantie!

Verwijderen
  2. Wauw Noor wat een prachtige zeilvakantie hebben jullie gehad !
    Leuk dat je zelfs tijd had om naar de tentoonstelling in Goes te gaan😍

1. De expositie mocht ik natuurlijk niet missen, zeker niet nu ik zo dicht in de buurt was.

Verwijderen
  3. Geweldige trip! Op naar de Middelandse Zee!

1. Het was zeker een geweldige trip Chris en de Middellandse Zee is toekomstmuziek!

Verwijderen
  4. Wat een heerlijke vakantie... En dat filmpje... ik weet uit ervaring dat het lastig is om aan te geven hoe hoog de golven precies zijn dus petje af voor je... Was een heftige tocht als je het mij vraagt....*Ü*...

1. Haha dat heb je goed ingeschat Annelein, het was best een heftig tochtje met die hoge golven...

Verwijderen
  5. Prachtige vakantie! Het was leuk je weer te zien :-)

1. Als ik in de buurt ben kom ik even langs, altijd leuk om te snuffelen tussen de mooie wolletjes die je verkoopt!

Verwijderen
  6. Hallo Noor. Ik doe wel niet veel veel op mijn blog, waar ik lees jouw avonturen wel. Leuk dat je het weer goed gaat .Groeten Tony

1. Dank je Tony, het gaat prima met me! Leuk dat je mijn avonturen volgt.