woensdag 20 september 2017

Nationaal Landschap Hoeksche Waard...

 
Parels in Hoekse Waard!
...En dan woon ik al weer drie weken met Robert in Puttershoek (rechtsboven op het kaartje)...dorpje in de Hoekse Waard.
De Hoekse Waard kenmerkt zich door open polders met akkerbouw en veeteelt, prachtige dijken, mooie dorpjes, omringd door de Oude Maas in het noorden, de Dordtse Kil in het oosten, het Hollands Diep en het Haringvliet in het zuiden en het Spui in het westen van dit Zuid Hollandse eiland. Het eiland heeft een geschiedenis met verschillende overstromingen, maar er staan hier nog veel historische boerderijen en panden.
Er was in Puttershoek al bewoning in de Prehistorie, er zijn onlangs Romeinse potten gevonden en in de middeleeuwen stond hier een kasteel, een bewogen verleden en nu is het een levendig eiland met veel activiteiten...Leuk om de geschiedenis van dit mooie stukje Nederland te leren kennen...
Fietsen over de de toltunnel van de Dordtse Kil.

En omdat ik graag op de fiets stap om mijn nieuwe woonomgeving te leren kennen, heb ik al aardig wat kilometers door dit prachtige landschap kunnen maken.

En soms kom ik zomaar een pareltje tegen... 
Ik dronk thee bij de theetuin van Beversoord, een zorgboerderij waar biologische groenten en fruit geteeld worden voor de verkoop van groentepakketten bij Landzicht
Een bijzonder plekje voor een kopje thee in Strijen-Sas (waar ook onze jachthaven is).
 
Ik hoor altijd de roep van buizerds en gisteren vloog hij een stukje mee en daarna minutenlang boven me...bijzonder momentje... 
Er is zelfs een bos op de Hoeksche Waard; het Trekdambos...klein maar fijn... 
En dan de uitzichten vanaf de dijken op de polders; aardappelen, bieten, spruiten, uien...bomen vol met sappige peren en appels; nu is het oogsten begonnen en ruik je de geuren van de producten die geoogst worden...af en toe ligt er een ui of aardappel langs de kant van de weg...soms kan ik me bedwingen...soms ook niet...en dan zitten er zomaar uien in mijn fietstas ;-) 
Er zijn ook verschillende dijken die beplant zijn met walnotenbomen...en die hangen nu vol met heerlijke walnoten...je moet wel vroeg zijn, want er zijn meer kapers op de kust...
En er valt nog meer te oogsten; sleedoornpruimen en meidoornbessen, de zaden van de Balsemien, hazelnoten...een feestje vind ik het...jam,siropen en de zaden in de yoghurt...ik ga nog aan de slag met de bessen...maar dat het hier allemaal staat om te plukken...wow...heerlijk!

En dan haak en brei ik ook af en toe nog beetje...Ik heb in 's Gravendeel, een dorp verderop, een handwerk/hobbywinkel gevonden, dus daar ben ik blij mee; die zijn hier verder niet te vinden.
Maar voorlopig pak ik eerst mijn voorraad aan ;-)

Dusssss....ik heb het hier naar mijn zin...het samenwonen, een nieuwe omgeving... het gaat allemaal prima, we hebben het heel goed samen....nu nog een baantje vinden voor een paar uurtjes...

Fijn dat je meeleest!
Warme groet,
Noor




4 opmerkingen: