woensdag 4 oktober 2017

Oogsten en verwerken

Regelmatig loop en fiets ik in de omgeving van Puttershoek. Een paar weken geleden zag ik deze vruchten aan een struik; fotootje gemaakt, thuis opgezocht en het bleken sleedoornbessen of -pruimen te zijn. Omdat de vorst er nog niet overheen is geweest heb ik ze na het plukken een paar dagen in de vriezer gelegd en daarna verwerkt tot sleedoornlikeur.
Elke dag even schudden en rond de kerstdagen is het klaar.
Het recept haalde ik uit onderstaand boekje dat ik ooit uit de boekenbak van de bieb viste...
Vervolgens waren de rozenbottels aan de beurt.
De pitjes heb ik gewoon meegekookt en de dag erna door een theedoek gehaald.
De rozenbottels heb ik tot siroop verwerkt. Veel vitamine C dus een mooi voor de herfst.
Daarna waren de pruimen aan de beurt; deze heb ik verwerkt tot jam. 
Heerlijk om zelf te gebruiken of om weg te geven...

Ik houd van de herfst met zijn prachtige kleuren, geuren en overvloedige oogst.
Hier haal ik onder andere mijn inspiratie, ik heb de beide boekjes in huis en maakte al verschillende gerechten. Voor Robert kocht ik er het boekje; 'Help mijn lief gaat groen...'
  
Fijn dat je mijn weblog leest.
Warme groet,
Noor



Geen opmerkingen:

Een reactie posten