maandag 1 mei 2017

Lekker lang weekend zeilen

Op Koningsdag vertrokken we in alle vroege richting de haven om ons klaar te maken voor een weekendje zeilen.
We zijn gestart met een heerlijk zonnetje en flinke wind tegen.
Heerlijk zeilen richting de Grevelingen.
Drie schutsluizen en ettelijke overstagbewegingen tussen veel beroepsvaart verder, kwamen we in Bruinisse aan.
In Marina Bruinisse lagen we aan een mooie, rustige steiger.
Vrijdag 28 april maakte ik kennis met de Grevelingen. Een prachtig vaargebied met veel eilandjes en een prachtige natuur. Halverwege kwam deze meeuw op de reddingsboei zitten en voer een poosje met ons mee. Omdat we nog steeds wind tegen hadden, gingen we met grote regelmaat overstag, dat vond meneer iets te veel van het goede en dus vloog hij weg. Een bijzondere ervaring, je hoort hem niet aankomen vliegen, ineens zit hij er en blijft kalm zitten. Zo mooi!
We overnachtten in de haven van Brouwershaven. Brouwershaven, de geboorteplaats van Jacob Cats, is een mooi stadje met een gezellig pleintje, een aantal winkeltjes, een molen, een museum en een grote kerk.
Daar aten we asperges, lekker culinair op een kleine tweepitter, heerlijk kokkerellen op de boot;
puur genieten!
Het weidse uitzicht vanaf de dijk bij Brouwershaven; prachtige wolkenluchten, het gladde water en de serene rust met alleen de geluiden van de vele vogels...life is good đź’—
De derde dag, 29 april, begonnen we aan de terugtocht richting Dinteloord.
Adembenemend!
Halverwege de Grevelingen zat er ineens weer een meeuw op de reddingsboei...het was de derde keer voor Robert dat er op hetzelfde deel van dit gebied een meeuw op de boot landde...welke boodschap komt hij brengen?
Het was overigens windstil en als er al een zuchtje wind kwam was het een tegenwind, dus voor de derde dag al laverend in de goede richting varen.
Wachten voor de kapotte sluis.
Rond een uur of half vijf kwamen we aan bij de tweede sluis, De Krammersluis, deze bleek defect te zijn. Een groot aantal schepen zat al uren vast in de sluis en het leek er op dat we aan een steigertje voor de sluis zouden moeten overnachten. Rond een uur of zeven konden we onverwacht toch mee in de tweede sluis die voor een werkschip opengezet werd. De andere sluis werd handmatig opengezet en de boten die al uren vastzaten mochten eerst en wij pasten er nog net bij.
Je kunt eigenlijk niets plannen op het water; zandbanken, windstille dagen, kapotte sluizen...altijd wel een onverwachte gebeurtenis.
Na de sluis voeren we met een prachtig laag zonnetje richting Oude Tonge, een mooi historisch stadje met een heftig verleden met de watersnood van 1953.
Om daar te komen voeren we door een smal watertje...
...en kwamen we uit bij een bijzonder mooie plek met een haventje midden in Oude Tonge.
De boot wordt me al wat eigen, dus zit ik regelmatig aan het roer (een helmstok in dit geval) en lukken de verschillende handelingen bij het zeilen me steeds beter.
Op zondag 30 april moesten we nog een aardig eind overbruggen om in onze thuishaven te komen. De weersverwachting was dat er windkracht 5 zou zijn, met uitschieters naar windkracht 6 en jawel, voor de vierde dag op rij hadden we wind tegen. Dus de stormfok ging voorop en het grootzeil werd twee keer gereefd, dit om het zeiloppervlak te verkleinen.
Dat maakte het comfortabeler om laverend te zeilen.
 Het is heerlijk om samen te zeilen.
đź’—
Fijn dat je meeleest.
Warme groet,
Noor

1. Een heerlijk weekend hebben jullie weer achter de rug.
    Leuk dat we op deze manier een beetje mee mogen genieten.
    Liefs Hetty

1. Haha.. jij bent snel Hetty, lief dat je regelmatig een berichtje achterlaat!
      Kus van je zus!

Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

3. https://youtu.be/FFeTP10DnEM
    moet muziek zijn van de onidine line! lol
    maar geweldig wat je doet.

4. Je wordt al een aardige schipper. Een mooi weekend gehad lijkt mij aan de plaatjes te zien.